Afspraak Maken

Neuscorrectie

Wat

man-neuscorrectieEen operatieve behandeling ter correctie van de uitwendige vorm van de neus kan worden uitgevoerd om de neus te verkleinen, de vorm van de neuspunt te verbeteren, een bult van de neusrug te verwijderen en/of een scheefstaande neus recht te zetten.

Verder kan het ook mogelijk zijn om functionele klachten te verminderen, zoals verstopping of hoofdpijn. De vorm van de neus is een persoonlijk aspect en dient dan ook steeds per individu beoordeeld te worden.

Het is belangrijk dat de patiënt zelf de operatie verlangt en dat dit niet wordt ingegeven door de omgeving. Het resultaat van een neuscorrectie heeft een blijvend karakter.

Behandeling

Vooraf neemt de chirurg foto’s en plaatst eventueel wat markeringen op het gelaat. Vervolgens ontsmet de verpleegkundige uw gelaat. Rondom uw hoofd worden steriele doeken aangebracht. De plaatselijke verdoving wordt verricht door middel van verschillende onderhuidse inspuitingen met een fijne naald. Dit kan vervelend zijn.

Eens de verdoving werkt, is er zelden sprake van enig ongemak. Bij volledige verdoving merkt u uiteraard niets. Over het algemeen worden bij neuscorrecties geen uitwendige huidsneden gemaakt. De littekens liggen doorgaans in de inwendige neusdelen en zijn dus niet waarneembaar.

In een enkel geval is een snede noodzakelijk in de onderrand van het neustussenschot of langs de rand van de neusvleugels. Er wordt gevraagd half zittend in bed te blijven op de kamer. In de namiddag of de dag erop kan u naar huis toe.

Nazorg

Bij het verlaten van het ziekenhuis wordt aangeraden de rest van de dag rustig door te brengen. Als je wil rusten en/of slapen doet u dit het best in halfzittende houding. Drukstijging in het hoofd (niezen, hoofd bukken, persen op toilet,…) moet vermeden worden. Na de operatie valt de pijn over het algemeen mee. Als pijnstiller mag u alleen paracetamol gebruiken, geen aspirine of afgeleiden en ook geen anti-inflammatoire pijnstillers.

In de meeste gevallen zal de neus gedurende enkele dagen inwendig getamponneerd zijn, zodat u gedurende deze periode door de mond moet ademen. De geopereerde zone, soms met inbegrip van de oogleden, zal gedurende twee tot drie dagen na de ingreep fors zwellen. Na de operatie zal meestal een gipsverband op de neus worden aangebracht, dat na 1 à 2 weken wordt verwijderd. De zwelling die na het verwijderen van dit gipsverband bestaat, kan gedurende enkele maanden aanwezig blijven.

Een aantal dagen na de ingreep komt u terug op consultatie. Het verband en sommige hechtingen zullen verwijderd worden. Na het verwijderen van de hechtingen is blootstelling aan zon of UV-stralen verboden voor enkele maanden. U kan het litteken behandelen met de voorgestelde littekencrèmes. Uw sociale activiteiten zal u gedurende een tiental dagen moeten beperken.

btn-back-nl btn-afspraak-nl btn-print-nl